Noga utvalda kosttillskott

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

Leverans 1-3 dagar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noga utvalda kosttillskott

 

 

 

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

 

 

 

Leverans till dörren

 

 

Hormonhälsa och klimakteriet

Hormonhälsa och klimakteriet

Vi på Upgrit har träffat Louise Edlund för en pratstund om hormoner, kvinnohälsa och klimakteriebesvär. Louise är hormonterapeut, kost- och näringsrådgivare och hälsocoach. Hon har inspirerat oss alla genom åren i programmet Malou efter tio (TV4), Klimakteriepodden, radio P4 Stockholm, tidningen Roslagsliv, Ålands Tidnings hälsobilaga med mera. 

Klimakteriet skapade många förändringar för Louise. Hon gick från anställd till egenföretagare, skilde sig, flyttade, träffade sin nya kärlek och började jobba med att hjälpa andra till en bättre hälsa. Hon brinner för kvinnohälsan och framförallt de stora hormonella förändringar som kvinnor tvingas hantera i och med klimakteriets olika stadier. 

– Kvinnors kroppar är minst sagt komplexa och för att vi ska fungera och må bra behöver vi ha balans, säger Louise. Hormonerna är A och O. De ska synka med signalsubstanser som serotonin, dopamin med flera. Det är en otroligt finstämd hormonbalans. 

 

Så kan klimakteriet påverka kvinnor

– Det händer väldigt mycket och sker stora hormonella förändringar. Har man inte  varit med om stora förändringar, tunga perioder och utmaningar tidigare i livet så innebär klimakteriet för majoriteten en livsutmaning. Vi börjar ifrågasätta livet, ifrågasätta allt. Exempelvis lever jag med rätt partner? Jobbar jag med rätt saker? Vad vill jag egentligen med livet,  vad är meningen med det ena och det andra? Plötsligt kanske man inser att livet inte är oändligt och att nya saker blir viktigare jämfört med tidigare. Under denna period i livet är det många som separerar, säger Louise. 

 

Louise jobbar framförallt och pratar med kvinnor i 40+ åldern, där många grubblar över vad som händer med deras kroppar. Kroppen möblerar om, midjan kanske försvinner, kärlekshandtagen dyker upp över linningen - varför kommer jag inte i mina favoritbyxor längre?, sover oroligt, är grinig och känner sig obalanserad fler dagar i  månaden och utdragna PMS-perioder med mera. Vi pratar om en lång process, kanske 15-20 år. Först kommer vi in i förklimakteriet, sedan klimakteriet och sist över i menopausen. De flesta har passerat 40 år när denna hormonella process börjar.

 

Tydliga tecken

För många högpresterande kvinnor med fulla kalendrar, mycket stress  och för lite tid för egen återhämtning kan klimakteriet komma som ett slag i ansiktet. För andra kvinnor påverkar inte klimakteriet lika mycket, framförallt de som har balans i sitt sätt att leva.

Förändringar som innebär rikligare blödningar, mensen som krånglar och utdragna PMS besvär sätter ofta relationer i gungning. Hur ska man stå ut med sina nära och kära när man knappt ens står ut med sig själv. Föräldrarna har blivit äldre och ofta tar även kvinnor hand om svärföräldrarna, menar Louise. 

Stressen blir enorm på en press och stress som redan finns. Så samtidigt som dessa hormonella utmaningar kommer som ett brev på posten, behöver vi räcka till och fortsätta prestera på jobbet, hemma och räcka till åt olika håll.  Ökad stress från hormonrubbningar och konsekvensen av alla de krav vi kvinnor ändå har på oss i vardagen både privat och i karriären, kan leda till både sömn- och, näringsbrister. 

– Många kvinnor känner bara ett kaos utan att riktigt förstå vad som är på gång i kroppen eller ha någon att prata med om besvären, fortsätter Louise.  

Ökad trötthet kan också uppstå vid rikligare blödningar då risken för blodbrist ökar (anemi)  Sköldkörtelns funktion kan också ha påverkats efter barnafödande och under klimakterieprocessen, där ett av de vanligaste symtomen är trötthet som inte avhjälps av mera sömn.

Köp järntillskott här

Viktuppgång

Det kan vara svårt att acceptera viktuppgång som smyger sig på trots att man lever som vanligt, att inte komma i sina favoritbyxor längre. Vi vill inte acceptera att inte orka prestera som vi varit vana vid hemma och på jobbet. Stress är en stor bidragande bov här som påverkar kroppen negativt. 

 

Många väljer att träna lite hårdare och då samtidigt äta mindre. Det i sin tur gör att vi blir ännu tröttare och stressar kroppen ännu mer och det blir en ännu värre nedåtgående spiral. Ytligare stressad andning kommer också störa kroppens lymfsystem som står för avgiftning och vätskeflöde. 

 

Louise menar att hela samhället skulle ha nytta av att informera och hjälpa kvinnorna tidigare och förbereda dem. Även om de inte är mottagliga och vill acceptera vad som komma skall, bör de få bli medvetna. Även män och arbetsgivare behöver involveras, liksom övriga familjemedlemmar. Det är trots allt en väldigt stor del av arbetsför befolkning som kommer att drabbas, varför sker inte mer förändringar snabbare.

 

Köp "Bli din egen hälsoingenjör" med hälsocoachen Ewa Meurk här

Köp "Dämpa inflammation" med författaren Martina Johansson här

Tips

Så finns det några bra tips då? Absolut, enligt Louise.

– VISA DIN EGEN KROPP KÄRLEK, säger hon. Uppskatta din kropp, den har eventuellt givit dig barn, klarat av sjukdomar och skador, burit dig genom livet och bidrar med så mycket!

Vid 50 års ålder har dina östrogennivåer sjunkit kanske hälften av nivåerna som när du var mest fertil. Även männen har sina dalande hormonprocesser. Dock inte lika påtagliga som oss kvinnor.

 

Vad är det vanligaste problemen kvinnor kommer med till dig?

Nästan alla kvinnor jag pratat med upplever förändringar i lust till sin partner eller till livet i stort.  Det kan bero på sjunkande hormoner. Det andra är sömnproblem. Att det är svårt att komma till ro, ängslighet, vaknar flera gånger under natten och så vidare, säger Louise.

 

Det är många kvinnor som sökt sig till mig efter gynekologbesök med ett recept i handen och förstår inte. De vet inte hur de ska tänka efter besöket, känner sig inte hjälpta eller är missförstådda. Louise menar att gynekologer och läkare tänker inte funktionsmedicin, det vill säga helhetsbilden i kvinnornas liv. Att se flera parametrar som kan spela roll för deras välmående. Tyvärr leder det här till att många kvinnor tror att det är okej att må som de gör och lider i tysthet. Det behöver de inte! 

 

Många tror därmed att de är deprimerade, men det är obalans i hormonerna. Och det hänger till stor del ihop med kosten. Idag är vår mat mindre näringstät. Många mår mycket bättre av att utesluta socker och stärkelserik mat. Fett och proteiner är det som bygger våra hormoner och signalsubstanser. Därför är de viktigast för att vi ska få hormonell balans.

 

Som vi lever idag blir inte direkt klimakteriet naturligt att glida in i för oss kvinnor. Ur ett evolutionärt perspektiv så satt vi med vår stam runt lägerelden och blev omhändertagen under denna klimakterieprocess. I dagens samhälle handlar det om att prestera, stressa och räcka till överallt istället. Det är inte så konstigt att vi mår som vi mår och hormonerna kommer i obalans. Vi är inte genetiskt skapade för dagens livsstil.  Istället blir kvinnor i klimakteriet ifrågasatta för att vara trögtänkta och svåra att förstå sig på. Vi kommer leva med hormonsvängningar och det måste samhället förstå. Vi måste visa att det finns en medvetenhet, förståelse att hjälpa dessa kvinnor som ska vara fullt arbetsföra till cirka 67 års ålder. 

Köp KSM66 Ashwagandha EKO från Medicine Garden här

Vad gör du för dig själv och din hormonbalans?

– Jag tar hormontillskott och har gjort det senaste åren och mår fantastiskt bra. Det kommer dagar där jag får oförklarlig huvudvärk och min egna analys är att det är hjärnan som fortfarande signalerar ägglossning trots att det inte ska vara någon. Det är som om hjärnan har ett mensminne, säger Louise.

 

Vilka kosttillskott används oftast för hormonbalans, PMS och klimakteriet?

  • Kosten är nummer ett. Kroppen bygger hormoner av naturliga fetter och protein. Sedan kan vi lägga till bra kolhydrater. 

     

  • GABA används ofta vid sömnsvårigheter. Det  lugnar om man exempelvis känner sig  ängslig och orolig. Köp GABA här

     

  • Sedan behöver vi zink som även är mannens viktigaste mineral för att producera och bilda testosteron och spermier. Köp zink här

     

  • B6 sänker stressnivåerna - Köp B-vitaminkomplex här

     

  • Magnesium är det vanligaste mineralet vi har brist på och som också är viktigt i en mängd processer i kroppen - Köp magnesium här

     

  • D-vitamin är viktigt för hormonell balans - Köp d-vitamin här

     

Övrigt

  • Styrketräning kan hjälpa mot vallningar, men all motion är bra som inte stressar din kropp alltför mycket. Köp boken "Bli stark på riktigt" av Waldo Zapata och Louise Sondlo som är grundare till SPR Athlete Factory i Stockholm och tillsammans med sina instruktörer har de tagit fram åtta träningsprogram utformade för dig som tränar för det riktiga livet.

     

  • Prioritera sömn! - Läs mer och få konkreta tips på bätre sömnhygien här

     

  • Skratta ofta och prioritera relationer som fyller på dig med energi.

     

Louise använder östrogenplåster. De är bioidentiska d v s liknar kroppens egna hormoner och utskrivet på recept av läkare. Dessa plåster hjälper Louise att sova gott, hjärnan är alert och hon mår bra. Louise säger också att Sverige ligger efter när det kommer till hormonersättning HRT (hormone replacement therapy) jämfört med många andra länder där förskrivning till kvinnor är vanligare.  Till östrogenplåstret behövs ett progesteron för att skydda livmodern mot cancerogena processer. Numera går det även att få bioidentiskt oralt progesteron, men det behöver diskuteras med en läkare för rätt dosering och typ. Är du intresserad och vill ha HRT är det din gynekolog/läkare du ska prata med.

 

Vad är din viktigaste insikt under din tid som hormonterapeut?

– Det viktigaste är att du inte går och drar på dina obalanser utan ta tag i tag i dem.  Sök hjälp och ta reda på vem som kan hjälpa dig. Det är viktigt att våga gå sin egen väg, att vara modig att våga gå mot flocken, lyssna inåt. Följ inte vad andra gör utan känner du att du inte orkar gå på  festen, gå inte. Våga stå för vad du känner att just du mår bra av i stunden. Våga förändra!

 

Hur hittade du din passion för kvinnohälsa?

– Jag har haft tuffa perioder under ett antal gånger i livet och hormonell obalans är en utav dem. Det har drivit mig vidare för att förstå och söka lösningar. Jag brinner för kvinnohälsa och började erbjuda hormonsamtal  redan år 2013. Vi behöver förstå helhetsbilden. Det är så viktigt att vi lyssnar på de kvinnor som faktiskt ber om hjälp och funktionsmedicin fokuserar just på helhetsbilden. Många kvinnor är så pass stressade idag att de inte ens vet vad som är normalt längre. Inte konstigt att hormonerna i hela kroppen påverkas.

 

Louise fortsätter: Relationer, kosten, sömnen, stressen och jobbet - allt sånt hänger ihop och bidrar till obalans. Vi kan till och med bli stressade av att ha för lite att göra för att kroppen är så van att stressa. Vi blir beroende av att få den där dopaminkicken och när den inte kommer mår vi dåligt. En kropp som är van vid stresspåslag exempelvis från sociala medier att så många “likes” som möjligt. Allt sådant är kickar för hjärnan. Vi behöver se helhetsbilden eftersom allt påverkar allt här i livet. Förändrar du en del av ditt liv kommer det spilla över på alla andra delar.

År 2013 var jag rätt ensam att arbeta så fokuserat med kvinnohälsa. Nu idag finns det podcast, litteratur och mycket mer hjälp att få men ännu inte tillräckligt. 

 

Vill du veta mer om Louise eller läsa värdefullt material om kvinnohälsa är hon dels med i “Klimakterietpodden” med Åsa Melin avsnitt 19, 23 och 117.

Hon hänvisar bland annat till boken “Vägen till hormonell balans” av Mia Lundin och Louise har en hemsida där mycket läsvärda tidigare inlägg och kontaktuppgifter finns - www.louiseedlund.se. 

 

Av: Ellinor Henter, ellinor@upgrit.se

 Läs mer


2020-05-07

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter