Noga utvalda kosttillskott

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

Leverans 1-3 dagar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noga utvalda kosttillskott

 

 

 

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

 

 

 

Leverans till dörren

 

 

Keto-diet och ketogen kosthållning

Keto-diet och ketogen kosthållning

Ketogen kosthållning (keto) är en betydligt striktare variant av LCHF (Low Carb High Fat). I Keto har man begränsat kolhydraterna till under 50 gram per dag och ofta betydligt lägre än så - närmare 10 gram. Fokuset är på fettet som utgör 75- 80% av dagens intag, måttligt med protein ca 15 % och kolhydrater 5 %.

Genom att äta ketogent är målet att kroppen ska hamna i ett speciellt tillstånd, så kallad ketos. I ketos har kroppen blivit en fettförbrännande maskin där både kropp och hjärna drivs på fett och ketoner. Med andra ord så tränar man kroppen att all energiförsörjning ska komma från fett och inte glukos (kolhydrater). Glukos är kroppens första val till energikälla och fett är nummer två.

Ha tålamod

Att bli keto-adapterad tar rätt lång tid. Det kan ta upp mot sex månader och innebär ofta vissa biverkningar som har kommit att kallas “ketoflu”. När kroppen tränas i att energiförsörja sig på fett innebär det att glukosdepåerna behöver tömmas och kroppen tvingas då använda våra fettdepåer istället som vi har på kroppen samt fett ur kosten vi äter.

Begränsa kolhydratintaget rejält och våga äta tillräckligt med fett. Fettet är det som gör dig mätt i kombination med proteinet (upp mot 200 g fett/dag). Detta varierar från person till person men 200 g fett brukar vara ett bra utgångsläge. Ta också hjälp av grupper på sociala medier, hälsocoacher eller personer i din närhet. Det är alltid bra att få stöd och hjälp under en livsstilsförändring.

När kroppen är i ketos (fettdrift), har din kropp förstått att den kan fortsätta arbeta trots en mycket kolhydratsnål kost. Hur vet du om du är i ketos?

Vanliga tecken på att du är i ketos:

  • metallsmak i munnen
  • muntorrhet
  • minskad aptit
  • minskad törst och därmed urinmängd
  • dålig andedräkt (acetonliknande), det brukar hjälpa att undvika mejeriprodukter
  • mer energi på sikt

Det bästa är att mäta sina ketoner. Det kan du göra genom urinstickor, blod och andedräkt (ketonix). Säkrast är blodketonmätare där 1,5–3 mmol/l kallas för optimal ketos. Här är fettförbränningen maxad vilket för de flesta ökar viktminskningen. Över 3 mmlo/l är inte nödvändigt och får du värden högre än 8 mmol/l kan det vara ett tecken på svältketos och då äter du inte tillräckligt mycket.  I optimal ketos får du maximal feedback i mental och fysisk prestation. 

Målet med ketos är att levern ska omvandla fett till ketoner som sedan hjärnan kan använda som bränsle. Ketoner är ett fantastiskt bränsle för hjärnan och ketos är en helt naturlig process där hela kroppen drivs på fett genom produktionen av ketoner.

OBS! Ketos är i normala fall ofarligt för friska individer. Det krävs dock extra uppmärksamhet om du har typ 1 diabetes. Det kan nämligen vara ett tecken på att ketonerna har stigit till skadliga nivåer och även insulinbrist. Även om du ammar eller medicinerar för högt blodtryck ska du vara försiktig. Konsultera alltid din läkare innan du testar en ketogen kosthållning om du har någon sjukdom.

 

Källa: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto

 Läs mer


2020-06-17

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter