Noga utvalda kosttillskott

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

Leverans 1-3 dagar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noga utvalda kosttillskott

 

 

 

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

 

 

 

Leverans till dörren

 

 

Mäns Hälsa - Petra Boumedienne, Cert. FMI Funktionsmedicinsk Terapeut

Mäns Hälsa - Petra Boumedienne, Cert. FMI Funktionsmedicinsk Terapeut

Mäns Hälsa - Petra Boumedienne, Cert. FMI Funktionsmedicinsk Terapeut

 

Petra började studera kost och hälsa i USA mest av egenintresse utan tanke på att det skulle bli en karriär av det. Därefter bar det av till Kanada där utbildning inom meditation, yoga och mindfulness följde. När hon sedan kom tillbaka till Sverige gick hon Jonas Bergqvists (Jonas är även en av Upgrits grundare) utbildningar på Paleo Institute och studerade bland annat annat idrotts nutrition, kost nutrition och till Funktionsmedicinsk terapeut.  Idag jobbar hon på som lärare på Funktionsmedicinska instituet, Upgrit, har en egen medicinsk mottagning. Hon håller verkligen på med sin passion, säger hon.

 

Tre “måste veta” om mäns hälsa?

  • Många män med låga testosteronnivåer lider i onödan
  • Det är inte kört, utan det finns mycket att jobba med för att ställa det tillrätta på naturlig väg
  • Bra kosttillskott kan göra underverk

 

Vad ska män vara uppmärksam på?

  • Våga ta hjälp och fråga när inte mår bra - var inte rädd att ifrågasätta sitt mående
  • Börja du känna dig deppig, glömmer bort saker, inte känna igen sig själv? Se över livsstil och kost. Det finns mycket att göra. Livsstilen är nummer 1.
  • Trots besök inom vården och allt ser bra ut. Mår du inte bra - ge inte upp. Fortsätt gräva och lyssna på kroppens signaler.
  • Innan testosteronpreparat finns många andra vägar att gå. Det är inte kört.

 

Varför har vi fokus på kvinnohälsa och glömmer männens hälsa?

Det går inte att undvika ett större fokus på kvinnohälsa än mäns hälsa i dag. Vi frågar Petra, funktionsmedicinsk terapeut - varför är det så? Petra menar att det är för att kvinnor går igenom så mycket hormoner under deras livstid. Det blir fokus på kvinnors pubertet, menscyklar, graviditet, för-klimakteriet, klimakteriet och menopaus. Männen hamnar i skymundan. En av Petras specialiteter är just mäns hälsa. Hon säger att män har två stora hormon stadier. Dessa är puberteten och sedan så sjunker testosteronnivåerna med åldern. Vår livsstil idag boostar inte direkt mäns testosteron tillverkning. Dagens livsstil och rörelsemönster motverkar vår evolutionära utveckling och som våra kroppar är skapade att fungera efter. Vi är stillasittande, har en mer könsneutral tillvaro än någonsin och strävar efter jämlikhet. Och Petra menar inte att det endast är negativt, men “grabbar behöver vara grabbar”, säger Petra. I vanliga fall börjar testosteronnivåerna sjunka vid ungefär 40 års ålder. Idag har man sett att det sker en stor sänkning redan vid 30 års ålder. Män behöver leva ett liv som boostar testosteronnivåerna. Ett liv där de utmanar, tävlar och så vidare. Män måste få vara män. Och idag jobbar vi emot evolutionens naturliga gång. 

 

Det är inte meningen att vi ska behöva ta preparat som pumpar in testosteron vid 30 års ålder för att kroppen inte får fungera som den är skapt. Tänker vi på det är det inte så konstigt. Förr i tiden var det mycket kroppsarbete där musklerna används dagligen. Männen sov, åt och arbetade med kroppen. Detta är en positiv process som kickar igång de så kallade “Growth Hormones” och bildar testosteron. Så testosteronet behöver inte sjunka så tidigt som det gör idag om vi tänker på hur vi lever våra liv. Ja, testosteronet kommer sjunka naturligt med ålderna för män, men hur fort är helt beroende på hur vi lever och vad vi gör. Män behöver få vara män för att må bra mentalt och fysiskt. 

 

Idag mår många fler män mycket dåligt. Man pratar inte om det och tyvärr blir många feldiagnostiserade i sjukvården. Sjukvården kollar blod när de säger att de inte mår bra, men Petra menar att majoriteten av alla blodprover mäter inte testosteronnivåerna. Sjukvården kan inte heller göra mycket när det handlar om låga testosteronnivåer och därav bli få hjälpta. 

 

De kommer till sjukvården med fetma, övervikt, hjärt och kärlsjukdom, depression och dessa symptom liknar mycket sköldkörtelproblematik. Därför tas testosteronbrist ibland av misstag för problem med sköldkörteln och en behandling med medicinering för sköldkörteln påbörjas fast egentligen handlar det om brist på testosteron. Men alla hormoner hänger ihop så man man måste prata om varför de hormonella rubbningarna har uppkommit från början.

 

När män blir deprimerade och överviktiga är det detta underliggande fett som bildar östrogen (det kvinnliga könshormonet). Fettet tillverkar östrogen i männens kroppar och därmed kommer dessa manboobs och höfter. I denna tillverkning av östrogen från övervikten, sjunker testosteronet mer. Så vår livsstil, det vill säga ett rörelsemönster som innebär mer stillasittande, mer processad mat gynnar inte männens välmående och manlighet. 

 

Det finns kvinnor idag som ifrågasätter dagens män. Vi ser filmer från en tid tillbaka och tänker hur mycket mer manlighet det var förr i tiden och omhändertagande från männens håll att skydda kvinnan och familjen. En gentleman som leder och är familjens överhuvud. Svaret finns här. Vår livsstil idag arbetar emot det, evolutionen. Så vill vi ha en “riktig man”, uppmuntra dem till att vara män.

 

Petra som är specialist på mäns hälsa jobbar med många män som inte mår bra och blir inte hjälpta på rätt sätt inom sjukvården. Under ett möte med Petra så diskuterar de livsstil och kostvanor. De ser över faktorer som gynnar testosteronet och missgynnar testosteronet. Därefter lägger de upp en plan. Och Petra menar att det finns mycket att göra innan olika medicineringar och preparat med testosteron behövs. De använder naturligtvis olika kosttillskott som en hjälp på vägen, exempelvis zink. Läs mer om kosttillskott och varför nedan. Planen innefattar alltså oftast en kostomläggning, styrketräning - tungt och få repetitioner som boostar testosteronnivåerna. Även periodisk fasta och carnivore diet har visat sig ge positiva resultat. Carnivore innebär att du endast äter livsmedel från animaliska riket med fokus på rött kött och vatten. Även en ketogen kost brukar män svara bra på.

 

Av naturliga skäl fungerar kvinnor och män så att med tiden blir kvinnor mer och mer som män när det kommer till balansen mellan östrogen och testosteron. Likadant med män. Deras testosteronnivån sjunker med tiden och östrogennivåerna ökar, så vi möts på mitten i livet kan man säga. 

 

Även när kvinnan i ett förhållande blir gravid så fungerar männens kroppar så att deras testosteronnivån sjunker. Anledningen är för att kroppen förbereder sig på att bli mjukare, mer omhändertagande och känslomässigt ombonade för att ta hand om kommande avkomma. Detta är en ren biologisk process. I detta fall är det inte att testosteronet sjunker drastiskt utan av naturliga skäl. Det är så våra kroppar fungerar. 

 

Vad är ditt hetaste tips till männen där ute för att behålla testosteronnivåerna?

Anpassa livsstilen evolutionärt. Se över de testosteronhöjande rutinerna och testosteron sänkande rutinerna. 

 

Många män blir feldiagnostiserade när de kommer till sjukvården av depression, övervikt eller fetma för att dessa symtom liknar andra sjukdomar. Ta med er att kolla upp testosteronnivåerna innan en medicinering inleds. 

 

Finns intresse av att träffa Petra och lägga upp en plan och göra en hälsokoll. Maila Petra på petra@upgrit.se eller gå in på hennes hemsida www.boumedienne.com

 

Kosttillskott för testosteron

Zink - Köp här >>

•Ökar testosteronet endast vid zinkbrist – ej vid normal zinkstatus

•Minskar konverteringen till östradiol vid terapeutiska doser om 100 mg per dygn

•Dos om 100 mg zink per dag anses säkert under 2 – 4 månader

 

Bor ( Boron)

Finns i denna - Calcium Magnesium Boron (1)(2) - Köp här >>

 

D-asparaginsyra

D-asparaginsyra är en naturlig aminosyra som kan öka låga testosteronnivåer. Forskning tyder på att det primära sättet det fungerar är genom att öka follikelstimulerande hormon och luteiniserande hormon. Detta är viktigt eftersom luteiniserande hormon gör att Leydig-cellerna i testiklarna producerar mer testosteron. Initial forskning på djur och människor har funnit att så lite som 12 dagar av D-asparaginsyra verkar öka luteiniserande hormon samt testosteronproduktion och transport runt kroppen). Det kan också bidra till spermakvalitet och produktion. En 90-dagars studie gav D-asparaginsyra till män med nedsatt spermieproduktion. Spermie antalet fördubblades och ökade från 8,2 miljoner spermier per ml till 16,5 miljoner spermier per ml. I en annan studie följde atletiska män med friska testosteronnivåer en 28-dagars viktlyftningsrutin. Hälften av dem fick 3 gram D-asparaginsyra per dag. Båda grupperna visade signifikant ökad styrka och muskelmassa. Det fanns dock ingen ökning av testosteron i D-asparaginsyra-gruppen. Sammantaget antyder dessa fynd att att ta D-asparaginsyra kan vara mest fördelaktigt hos personer med lågt testosteron eller hos personer med nedsatt sexuell funktion, men inte nödvändigtvis hos individer med normala testosteronnivå. De som tränar styrketräning har ingen nytta av det. (3) (4)

Fenugreek - bockhornsklöver - Köp här >>

Ingefärsexktrakt - Köp här >>

Forskohlii - Finns i Neurofule (ersatt CILTEP) - Köp här >>

 

 

Ellinor Henter

ellinor@upgrit.se

 

 

 

 

Referenser

1. https://tahomaclinic.com/Private/Articles1/SHBG/Naghii%202011%20-%20boron%20on%20plasma%20steroid%20hormones%20and%20proinflammatory%20cytokines.pdf

2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0946672X10001148

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19860889

4. https://file.scirp.org/pdf/ASM20120400001_62630923.pdf

 

 Läs mer


2020-07-06

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter