Noga utvalda kosttillskott

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

Leverans 1-3 dagar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noga utvalda kosttillskott

 

 

 

 Fri frakt över 499 kr (i Sverige)

 

 

 

Dagen efter-leveranser

 

 

Näringsbrister och Funktionsmedicin med doktor Peter Martin

Näringsbrister och Funktionsmedicin
med doktor Peter Martin

Vintermörkret har inte undgått någon och vi på Upgrit får många frågor kring vitaminer och näringsbrister. Så vi passade på att fråga doktor Peter Martin (som också är en del av Upgrits produktutvecklingsteam) om två av hans absoluta favoritämnen: näringsbrist och funktionsmedicin.

Peter, vad är egentligen funktionsmedicin?

Funktionsmedicin innebär att vi alltid letar efter orsaken till dina symptom istället för att bara lindra dem. Förenklat så tar vi reda på varför du har ont i huvudet istället för att ge dig (fler) huvudvärkstabletter.

Du driver sedan tidigare den funktionsmedicinska kliniken FunMed och ni har nyligen öppnat i Stockholm?

Ja, FunMed har tidigare bara funnits i Göteborg med sedan november finns vi på Kungsholmen i Stockholm där vi har tre läkare på plats. Efterfrågan har varit enormt stor i Göteborg och vi ser nu med glädje fram emot att ge alla stockholmare samma chans.

Näringsbrister – är det vanligt?

Både ja och nej. Varje människa behöver via kosten få i sig ett antal essentiella näringsämnen, bland annat vitaminer, mineraler, aminosyror, fettsyror och spårämnen. Om man har stor brist på något av detta kan man bli sjuk. Inom funktionsmedicinen så mäter vi i princip alla essentiella näringsämnen på patienterna men målet är inte bara att patienten ska undvika sjukdomar utan istället uppnå optimala nivåer av näringsämnen för att kroppen skall fungera på hög nivå.
Vi människor är lika olika på insidan som på utsidan, dvs vi har olika stora behov av olika näringsämnen. Det är inte alltid lätt att få i sig näringstät mat, det gäller att ha både tid och intresse. En riktlinje är att använda råvaror utan innehållsförteckning som lagas från grunden. Det vi ser är att väldigt många har brister och att det i stor utsträckning hänger ihop med vilken kost man äter och vilken livsstil man har.

Vilka är de vanligaste bristerna?

Magnesiumbrist det klart vanligaste, många människor är i behov av kosttillskott. Det kan finnas många orsaker till magnesiumbrist, till exempel stress, magtarmproblem eller för mycket kaffe och alkohol som gör att vi kissar ut mer magnesium. Vidare är behovet av D-vitamin stort hos alla under denna mörka tid på året. I princip är det bara från maj till september som kroppen kan producera egen D-vitamin.

Finns det tydliga symptom på magnesiumbrist?

Absolut, de mest förekommande symptomen är muskelkramp i vader, ryckningar runt ögonen, sömnproblem och att man måste kissa ofta.

På Upgrit får vi många frågor om Omega3-brist. Hur ser du på det?

Kroppens fettsyrasammansättning är viktig och det gäller att ha en balans mellan mättade (tex smör, kokosolja), enkelomättade (tex avokado, olivolja) och fleromättade fetter (omega-3 från fet fisk och omega-6). Det är särskilt svårt att nå optimala nivåer av Omega3. Optimala nivåer för ditt sk ”omega-3-index” är att ha mellan 8% -11% av dina fettsyror som omega-3, men det är ovanligt att människor i vårt samhälle uppnår den nivån.

Jag gjorde själv ett test och det krävdes tillskott i ganska hög dos – 3 gram totalt av de båda omega-3-fettsyrorna EPA+DHA – i 5 månader innan jag nådde 9,7%. Japaner ligger ofta på ca 9 % eftersom de äter så mycket fisk. De flesta skulle få bättre värden av att ta ca 1 – 3 gram totalt av EPA och DHA som kosttillskott dagligen. EPA är bla antiinflammatoriskt och viktigt för hjärta och kärl. DHA är viktigt för hjärnan och utgör hela 8% av hjärnans torrvikt! Eftersom EPA och DHA ej finns i vegetarisk kost är det extra viktigt att denna grupp tar tillskott. Gravida behöver också ta extra DHA eftersom brist på detta hämmar fostrets utveckling av hjärnan och ögonen.

Vi ska inte glömma att nämna B-komplex vilket är ett vanligt kosttillskott som innehåller en samling av B-vitaminer som kan bidra till ökade energinivåer. På FunMed är vi experter på att mäta upp brister på B-vitaminer och även hitta dess orsaker, men om man ej har tillgång till mätningar är det bara att pröva att ta ett ”B-komplex”-tillskott 1-2 gånger per dag och se om man får mer energi.

Vi tackar Peter Martin för pratstunden. Kom ihåg: Det är aldrig försent att börja optimera!

 

 Läs mer


2019-12-16

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter